Constructing critical thinking scenarios within online legal english classes

Currently, professors Gladis Leonor Arias Rodriguez, Eliana Edith Roberto Florez and Yomaira Angélica Herreño Contrerasare conducting a research aimed at fostering students’ critical thinking skills within online EFL classes at USTA Tunja and Villavicencio.

Nowadays education requires that students develop some specific skills to respond to the exigencies of the new millennium regarding  the Mission of Wise Men (2019) and the 2018-2022 Development Plan of the USTA. Thus, this proposal implies that students develop skills such as critical thinking, teamwork,  management of digital tools and the use of a foreign language; in this sense, it is expected that students develop specific skills such as reasoning, making proposals, identifying and solving problems, making inferences, making decisions according to their prior knowledge and the context needs.  To do so, the legal case analysis is implemented within the English class as a strategy to enhance knowledge acquisition and language learning.

So far, students have had the opportunity of participating in a workshop dealing with the constituent parts of legal cases and the procedure to analyze them. Furthermore, in teams they have presented proposals of legal cases to be analyzed within the Legal English classes. In this sense, they voted to select the best cases according to their relevance, subject matter and interest in the issue. As a result, 5 cases were selected which portray different law branches and allow students to put their legal knowledge in practice.  They will be used to design legal English workshops oriented to foster critical thinking, e-literacy and communicative skills in foreign language.

Así construimos escenarios de pensamiento crítico en las clases virtuales de inglés legal

Actualmente, las profesoras Gladis Leonor Arias Rodríguez, Eliana Edith Roberto Flórez y Yomaira Angélica Herreño Contreras se encuentran desarrollando una investigación orientada al fomento de las habilidades de pensamiento crítico de los estudiantes en de las clases de inglés como lengua extranjera en la USTA Tunja y Villavicencio.

La educación actual requiere que los estudiantes desarrollen algunas habilidades específicas para responder a las exigencias del nuevo milenio y a la luz de la Misión de Sabios (2019) y el Plan de Desarrollo 2018-2022 de la USTA. Así, esta propuesta está encaminada al desarrollo de habilidades como el pensamiento crítico, el trabajo en equipo, el manejo de herramientas digitales y el uso de una lengua extranjera; en este sentido, se espera que los estudiantes desarrollen habilidades específicas como razonar, hacer propuestas, identificar y resolver problemas, hacer inferencias, tomar decisiones de acuerdo con sus conocimientos previos y las necesidades del contexto.  Para ello, el punto de partida es el análisis de casos legales en inglés. De esta manera, los estudiantes mejoran la adquisición de conocimientos y el aprendizaje del inglés específico.

Hasta el momento, los estudiantes han tenido la oportunidad de participar en un taller sobre las partes constitutivas de los casos legales y el procedimiento para analizarlos. Además, en equipos se han presentado propuestas de casos legales para ser analizados dentro de las clases de Inglés legal. En este sentido, ellos votaron para seleccionar los mejores casos según su relevancia, temática e interés en el tema. Como resultado, se seleccionaron 5 casos correspondientes a diversas ramas del derecho que les permitirán poner en práctica sus conocimientos jurídicos.  Estos casos son el insumo principal para diseñar talleres de inglés legal orientados a fomentar el pensamiento crítico, el manejo de herramientas digitales y el desarrollo de habilidades comunicativas en lengua extranjera.

Gladis Leonor Arias Rodríguez holds a Master Degree in Language Teaching from Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC), Master Degree in Pedagogy at Universidad Santo Tomas (USTA) and Bachelor in Modern Languages Spanish-English. She has experience in teaching English from primary to higher education. Her latest investigations have been in literacy, literature, curriculum, stereotypes and legal cases for teaching English. Currently She is full-time teacher, researcher and editor of the Shimmering Words: research and pedagogy e-journal (USTA), she is part of the Expedicionarios Humanistas research group at USTA Tunja, Colombia.

Her full name is Eliana Edith Roberto Florez. She holds an MA in Language Teaching from UPTC. Currently, she is a full time English teacher at USTA Tunja. She loves her profession.

Yomaira Angélica Herreño Contreras has a B.A in Modern Languages (Universidad Surcolombiana) and a M.A in Comparative Literature and Literary Translation (Universitat Pompeu Fabra). English professor and researcher at Universidad Santo Tomás (Colombia). She has published a book, some articles in research journals,  translations and poetry in literary reviews and  has participated as a lecturer in various conferences worldwide.